Aida er en opera, men lige så vigtigt for dig som jobsøger, er Aida en måde at strukturere et salgsbrev på, og dermed også en ansøgning. Modellen er ikke just ny, men ikke desto mindre temmelig velfungerende, derfor vil jeg her først kort præsenterer hvad AIDA er, og dernæst vise hvordan du skriver en god og effektfuld ansøgning udfra modellen.

AIDA er Attention, Interest, Desire, Action, altså handler det om at få opmærksomhed, fast holde interesse, skabe en lyst og så give modtageren en mulighed for at få fat i det han/hun nu har en lyst efter. Det er med andre ord den perfekte indgangsvinkel til en ansøgning med effekt.

 

ATTENTION – I en ansøgning

Hvis en lærer lige kører neglene hen over en tavle, mon ikke hun så har klassens opmærksomhed? Jo det tror jeg nok, men det er jo ikke helt muligt at gøre i en ansøgning, plus at den opmærksomhed man skaber ved at give folk kuldegysninger ikke nødvendigvis er videre befordrende for at få succes med de næste trin i AIDA. Altså skal den opmærksomhed vi skaber gerne være positiv, vi skal have ørerne på haren til at stå op i lytteposition. Lad mig give nogle eksempler på hvordan man eventuelt kunne gøre dette:

  • Få mere end det i søgte efter! – Jamen er de interesseret i det? Er det vigtigt? Du har deres opmærksomhed, og det er det som er pointen.
  • Køb katten i sækken! – Det er jo helt skørt vil mange sige, og ja, men du har folks opmærksomhed.

Pointen er at læseren skal have et argument for at gå videre, der skal være noget der vækker læseren.

Interest – hvorfor læse resten af ansøgningen?

Lærens negle på tavlen skabte opmærksomhed, men næppe interesse, med mindre hun skrev “Seksualundervisning” på tavlen som dagens emne, så ville en del drengebørns interesse i hvert fald være vakt, også pigebørns, men det vil de ikke altid så gerne indrømme. Pointen er altså at man skal have noget reelt at kunne udnytte opmærksomheden til, og det gør man ved at skabe interesse, tillad mig at bygge videre på de forrige eksempler:

  • Alle er interesserede i at få mere end de betaler for, ellers kunne man jo ikke sælge noget fordi der stod 20% ekstra til samme pris. Altså skal du nu skrive hvad det er man får ekstra hvis man køber dig?
  • Den kære kat i sækken, er jo den sjove tilgang, men da katten i sækken er en negativ term, skal man under interesse få vendt det negative til noget positivt, for at interessen bliver bevaret. Man kunne eksempelvis skrive “Hvorfor ikke katten i sækken, alle virksomheder trænger jo til fornyelse”.

Pointen er at man her skal komme med et argument for hvorfor man overhovedet tillod sig at påkalde læserens opmærksomhed i første omgang.

 

Desire – jeg vil HA’ dig!

Den slags skolelærerinder er vi nogle stykker der sikkert har fantaseret om, men de findes ikke, så her dør historien, men pointen kører videre, at der skal vækkes en trang, en lyst, et ønske, for at blive i det lumre, skal der ægges lidt. Det gøres bedst ved at præsenterer læseren for noget næsten uopnåeligt, og det kan være end dog rigtig svært, men jeg vil forsøge at bygge videre på eksemplerne:

  • Så her har vi mere end vi har betalt for… måske mere end vi egentlig kan håndterer? Pointen er at man for at skabe “desire” er nød til at lægge lidt af det uopnåelige ind, det kan du eksemplevis gøre ved at skrive “Jeg sidder i en uopsagt stilling som jeg faktisk er rigtig glad for, men…” altså spille kortet med “svær at få”. Hvis du IKKE er i arbejde, er vinklingen “Jeg er på jagt efter det job som kan få mig til at blomstre, gøre mig til en vinder!”, du stiller pludselig krav og forventninger til jobbet, den slags vækker begær.
  • Katten i sækken er født til det her punkt, fordi den allerede fra starten var lidt forbudt, så her skal ikke spilles på det uopnåelige, men på at det er lidt forbudt, “Ja jeg er en kat, sendt til at gøre en hunds job, men lur mig om jeg ikke kan et par tricks”. Og ja det skal du IKKE skrive, men tror du forstår pointen.

Hvis operationen er lykkedes ind til nu, så sidder læseren ude på kanten af stolen og forsøger at finde en telefon, en telegraf, en brevdue, et eller andet kommunikationsmiddel, der gør at han/hun  kan komme i kontakt med dig.

 

ACTION – Du kan få den lige her!

Jeg ved ikke om i kan huske Danmarks måske bedste reklame, i hvert fald i min bog. Den handler om Benny på hans kondicykel, der sidder og aser og maser, mens speakeren omsorgsfuldt spørger hvordan han har det, om han ikke føler sig oppustet? Det gør Benny, og så fortæller speakeren om hvor vidunderlig drikkecultura er for mavsen, og så spørger hun Benny om det er noget han vil have? Det vil Benny gerne, og hun spørger om Benny ved hvor han kan få det? Det ved Benny ikke!  Heldigvis er det en reklame, så speakeren kan sige “Du kan få den lige her!” og Benny ligner en glad julegris da en arm rækker ham en Cultura.

Det er AIDA for fuld udblæsning, og dit sidste afsnit er derfor ÅH så nemt, skriv “Ring til mig på XXXXX, træffes bedst XXXX”.

One Response to Skriv ansøgning med AIDA

  1. [...] Skriv ansøgning med AIDA [...]

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Jobsøgning, Ansøgning, CV og kom hurtigt i Arbejde

Du er blevet arbejdsløs, fordi du er blevet sagt op eller fyret, sagen er at du står uden arbejde, ikke noget job, og skal derfor på dagpenge, ind i a-kassen og hente penge. Det er der ikke ret mange der har lyst til, derfor handler det om hurtigt at komme i arbejde, finde et nyt job, komme ud af arbejdsløsheden, glemme at man blev fyret og står uden arbejde, da det ikke gør noget godt for en. Så derfor skal man i gange med at skrive en ansøgninger, skrive mange ansøgninger og gerne gode ansøgninger, en god ansøgning er alfa og omega for at få et nyt job. Som en del af din jobsøgning skal du dog ligeledes udarbejde et velfungerende CV, dit CV eller dataark er næsten det vigtigste i din jobsøgning, uanset som du skriver en god almindelig ansøgning eller en god uopfordret ansøgning. Kom I Arbejde er ikke bare en blog om job, det er en blog om at komme i arbejde med ansøgning, CV og jobsøgning som værktøjer.

Hvad er formålet med Kom i Arbejde?

Et godt job


Et godt arbejde er vigtigt for os alle, det giver livskvalitet at have et job. Samtidigt er det vigtigt for firmaer, forretninger og virksomheder i Danmark at de får besat de ledige stillinger og ledige jobs hurtigt med de rigtige jobansøgere.

Søg arbejde alle steder


For os på Kom i arbejde, handler det om at du som jobsøger finder det helt rigtige arbejde, det vi kalder et godt job. Det kræver at man søger og sender ansøgninger, bruger sociale medier i sin jobsøgning og får lavet et godt CV.

Find en billig A-kasse og spar masser af penge

En arbejdsløshedskasse, eller arbejdsløshedsforsikring er en ordning hvor man sikrer sig økonomisk i tilfælde af at man skulle blive afskediget, blive ledig og miste sit arbejde. Men forskellen på a-kassernes priser og services er MEGET stor, derfor er der rigtig mange penge at spare ved at vælge den rette akasse, vælge en A-kasse der er billig og som samtidigt sikrer dig fuldt ud, alt andet er spild af penge, og det behøver ikke koste en formue at være medlem af en god A-kasse.

Vi har samlet en oversigt over de bedste og billigste akasser, og mange af dem er faktisk også digitale a kasser, så det er også meget nemmere:
Billige a-kasser

Arbejdsløs

Arbejdsløs og hvad så?

Og Hvad så om du er blevet Arbejdsløs, det er der mange der er og prøver, det handler om at begynde lynhurtigt at begynde at søge et nyt arbejde.

Arbejdsløshed er ikke sjovt

Men selv om det ikke er sjovt at miste sit arbejde, så kan det ikke nytte at man går til i selvmedlidenhed, det handler om hurtigt at gå i gang med at skrive en ansøgning, rette sit CV til og aktivt søge alle de jobs der er derude, det handler om at komme i arbejde hurtigt.

Jobsøgning i Jobbanken for Jobsøger.

Jobbanken


Fyr den af i jobbanken på nettet, og der er mange jobbanker, jobsites og job index. Så find den jobdatabase eller jobbank som du synes er mest brugbar og kom i gang med at søge job.

Jobsøger


Er du jobsøger, er det fordi du enten er blevet arbejdsløs eller synes du trænger til et nyt job, og så er din status at være jobsøger. Jobsøgere har man overalt, og derfor er du i hård konkurrence med alle de andre jobsøgere. Men held og lykke til dig som jobsøger fra os på Kom i Arbejde.

Vi er DIT jobcenter

Du kan få vejledning hos AF omkring jobsøgning, og de kommunale jobcentre har da rigtig mange ting at byde på, men vi er det jobcenter der ALDRIG lukke, vi er det JOBCENTER som tør sige det som de kommunale ikke må sige, fordi de er underlagt loven. Kom i arbejde er et online Jobcenter som hjælper dig med at hjælpe dig selv hurtigere i arbejde.

Jobsøgning på Nettet

JobIndex


Job Index er en af Danmarks største sites for jobsøgning. Men der er mange andre Jobindex, end dette Job Index, som man med fordel kunne bruge. Så husk andet end jobindex.

Job net


Er det offentliges bud på et jobsite.

How the cookie crumbles!

Komiarbejde.dk anvender cookies, det gør vi til at måle hvilke artikler der er mest populære og om folk læser dem mere end en gang, sådan at vi fremover kan give dig flere gode læseoplevelser og bedre hjælp til at finde et arbejde.

Vi bruger også cookies til at registrerer hvilke reklamer du har trykket på, vi bruger ikke den viden til andet end at blive afregnet hos vores annoncørerer, så Kom i Arbejde kan fortsætte som en gratis service. Ved at bruge komiarbejde.dk, accepterer du derfor brugen af cookies.